אם אתה לא יכול לנצח את זה – תצחק על זה!

על תפקידו של ההומור בשמירה על בריאותנו הנפשית

מאת: יעל בר-און, פסיכולוגית קלינית

זמן קורונה – תקופה שבה אנו עדים לאירוע משנה-מציאות, מעורר חוסר-ודאות ומתח אדיר שעולה מול ההכרח להתמודד עם מצב בלתי-צפוי ושלא הכרנו כמותו. אחת התופעות הנפלאות והמדהימות בהקשר זה היא גל היצירתיות וההומור שמציף אותנו. בכל אמצעי התקשורת, הפורמלית והחברתית, הייתה עלייה דרמטית בתגובות המכילות הומור על שלל גווניו וצורותיו. אי-אפשר שלא להתפעל מעוצמת התופעה, שבה ההומור הופך להיות כלי מרכזי בהתמודדות המין האנושי.

הומור הוא אחד ממנגנוני ההגנה המפותחים והאלגנטיים בחברה שלנו. מבחינה פסיכולוגית, מנגנון הגנה נתפס כדרך להתמודד עם חרדה, ולתת למחשבות ולרגשות לא נעימים לבוא לביטוי באופן שישאיר את האדם יציב ומסתגל גם במצבים מאוד קשים. בדומה לאלטרואיזם, באמצעות העידון (סובלימציה) ההומור הוא מנגנון בעל איכות מסתגלת והוא אמצעי להשיג הנאה, על אף האפקט המצער והמכאיב המלווה אירועי חיים. פרויד (1905) הגדיר את ההומור כמנגנון ההגנה המפותח ביותר וכמתנה יקרת ערך. במונחים שלו, האדם חווה סבל וטוען לחוזק אל מול העולם האמתי (האגו שלו 'נלחם' על שלמותו) ולכן ההנאה (העונג/האיד) גובר במפגש עם המציאות הקשה.

התגובה הפיזיולוגית לצחוק עצמו, היא שחרור של אנדורפינים שהם חומרים מעוררים, אשר מלווים תחושת הקלה גופנית ואופוריה במצבי סטרס. במחקרים רבים (2001Salameh & Fry ) נמצא שהצחוק מנטרל את התופעות השליליות של סטרס, הנחשב כגורם עיקרי למחלות בעולם המודרני. כתוצאה מכך, פועלים מנגנונים נוספים כך שהצחוק מפעיל את מערכת-החיסון ומאפשר לגוף להתמודד ביתר יעילות עם חיידקים, וירוסים וגידולים. צחוק מעלה את היכולת שלנו לשאת כאבים. צחוק משפר את מצב-הרוח ומזרז תהליכים של הבראה…

מעל הכל ברור: הצחוק יפה לבריאות! בתקופה זו, שבה גוברים המתח ואי-הוודאות, לא כל שכן החשש לבריאותנו הפיזית והנפשית, מוטב לחזק ולתרגל את היכולת הזו ולשמוח בה. לשמוח על אלו שמקיפים אותנו וניחנו בה ולהודות על היותו של ההומור חלק מחיינו.

  • Freud, S. ([1905] 1960). Jokes and their relation to the unconscious (Trans. and ed. J. Strachey). New York: Norton.
  • Salameh, A. S & Fry, W. F. Jr (Eds). (2001). Humor and wellness in clinical intervention. Westport, Conn. : Praeger, 2001
By |2020-04-13T07:52:06+00:00אפריל 13th, 2020|Uncategorized|0 Comments